Fagioli cannellini al pomodoro

“Peulvruchten zijn het nieuwe vlees”, volgens de nieuwe schijf van vijf. Ze zitten vol met proteïne, je kunt ze eigenlijk overal wel mee combineren en zijn een goed en lekkere vleesvervanger…. En eerlijk is eerlijk: in het Italiaans klinkt het zo toch wat deftiger dan “witte bonen in tomatensaus”. Lekker met wat uitgebakken pancetta, maar als je het vegetarisch wilt, dan smaakt het ook heel goed met wat geraspte parmezaanse kaas erover. Of zoals bij het English breakfast: met een gebakken ei erbij… Ik eet het als lunchgerecht, maar kan ook prima als bijgerecht, of als ontbijt worden gegeten.

Wat heb je nodig? (lunch voor 1-2 personen)

  • 1 blik biologische witte bonen of cannellini bonen, of gedroogde biologische bonen
  • 1 teentje knoflook
  • 1 kleine rode ui
  • 1 eetlepel geconcentreerde tomatenpuree
  • paar kleine verse kerstomaatjes
  • flinke scheut balsamico azijn (dit maakt het wat zoeter)
  • 1 theelepel zoete paprikapoeder
  • paar plakjes pancetta (of ander soort spek)
  • fijngehakte peterselie
  • vers gemalen peper, zout

Hoe begin je er aan?

  1. Als je droge bonen gebruikt, laat die dan eerste volgens de gebruiksaanwijzing weken en koken.
  2. Snipper het uitje en pel de knoflook en snij doormidden.
  3. Snij de kleine tomaatjes doormidden.
  4. Doe een scheutje olijfolie in de pan en bak de ui en de knoflook.
  5. Voeg de paprikapoeder en de tomaatjes toe. Even goed laten bakken.
  6. Blus met een scheutje balsamico azijn en voeg de tomatenpuree toe. Goed mengen en voeg een scheutje water toe om het wat vloeibaarder te maken.
  7. Voeg de witte bonen toe.
  8. Bak in een ander pannetje de pancetta en doe die er ook bij.
  9. Laat nu even pruttelen zodat alle smaken zich goed vermengen. 15-20 minuutjes ongeveer. Op smaak brengen met peper en zout.
  10. Serveer met fijngehakte peterselie en parmezaanse kaas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.